"Tanulási partnerségek kezdeményezése" című program
A Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért "Tanulási partnerségek kezdeményezése" címmel, 9 tagszervezetével és a Norvég Oktatási Minisztérium Felnőtttanulási Intézetével (VOX) közösen az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok támogatásával hozta létre a 9 helyi Nyitott Tanulási Központból álló hálózatot 2010-ben. Az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok történetében először Magyarországot érte az a megtiszteltetést, hogy 2011 márciusában a norvég támogatások egyik jó gyakorlataként projektünket mutathatta be a Finanszírozási Mechanizmus Iroda munkatársai előtt, majd idehaza is jó gyakorlat lett.
NYITOK modell a következő alapelvekre épül:
- A helyi Nyitott Tanulási Központ biztosítson mindenki számára nyitott, rugalmasan hozzáférhető tanulási infrastruktúrát, ahova akár „közvetlenül az utcáról” be lehet lépni;
- Rendelkezzen egy speciálisan felkészített, vállalkozó szellemű tanulásszervezővel,
- Jöjjön létre a helyi tanulási partnerség, amely a helyi közösség jólétének és fejlődésének kulcsát a kompetenciák fejlesztésében látja, és amely a kistérség helyi önkormányzati, civil, munkaadói/vállalkozói szereplőinek, valamint oktatási és szociális szervezeteinek összefogására és együttműködésére épül;
- A Nyitott Tanulási Központ tudjon választ adni a felnőtt tanulók egyéni igényeire, az élethelyzetükből adódó tanulási szükségleteikre, és legyen képes alapkészségek fejlesztésére egy adott konkrét szükségletre kidolgozott tanulási folyamat megvalósítása által (embedded learning);
- Álljon rendelkezésre kompetencia-tanúsítvány, vagyis a megszerzett kompetenciákat hivatalosan igazoló dokumentum, amelynek elismerése és figyelembevétele a helyi/térségi munkaadóknak megállapodásán alapszik;
- Az egyes helyi Nyitott Tanulási Központok egy szakmai fejlesztő hálózat részeként működjenek
Nyitott Tanulási Központ Rozsályban
A NYITOK modell kísérleti kipróbálásának, tapasztalatainak összefoglalása:
- A foglalkoztatás, a versenyképesség növelésével kapcsolatos célok csak a kulcskompetenciák fejlesztésével érhetőek el.
- A tanulásban (akár közoktatás, akár felnőttoktatás) rossz tapasztalatot szerzett, de leginkább fejlesztendő rétegek bevonása kulcskérdés, de ehhez a hagyományos módszerek nem alkalmasak.
- A tanulási lehetőségeket a helyi igények (társadalmi, munkaerő-piaci, stb.) alapján kell megszervezni, biztosítani kell a helyi szereplők részvételét a szolgáltatási portfólió kialakításában, a szolgáltatás működtetésében.
- A tanulási környezetnek motiváló hatásúnak és könnyen elérhetőnek kell lennie.
- A társadalmi befogadás erősítése és az innovatív felnőttképzési módszerek (pl. egymástól tanulás) használata érdekében a tanulási folyamatba minden társadalmi réteget be kell vonni.
- A tanulás biztosításához megfelelő szolgáltatási háttérnek kell rendelkezésre állnia helyben (humánerőforrásként a tanulásszervező, illetve a tanuláshoz szükséges infrastruktúra).
- A helyi szolgáltatásnyújtóknak hálózatban kell működni és a helyi kezdeményezéseknek megfelelő háttértámogatást kell nyújtani (elsősorban szakmai és adminisztratív támogatás).
- A szakmai háttértámogatásnak ki kell terjednie a módszertani anyagok biztosítására, a szakmai résztvevők felkészítésére és a szolgáltatásnyújtás során a helyszíni támogatásra.
- A szakmai háttértámogatás keretén belül a hálózat számára (de az egyéb felnőttképzési szolgáltatók számára) elérhető tudás- és módszertani bázisnak rendelkezésre kell állni.
Tanulási programjaink:
4 darab akkreditált program:
- Angol nyelvi tanulási program
- Német nyelvi tanulási program
- Számítástechnikai ismeretek tanulási program
- Mindennapi pénzügyek tanulási program
10 darab projekt keretében kifejlesztett tanulási program:
- "Dolgozni akarok!" tanulási program
- "Vállalkozást indítok!" tanulási program
- "Okos ügyintézés – tudatos állampolgár" tanulási program"
- "Takarékos háztartás – zöld energia a mindennapokban" tanulási program
- "Kincsem az egészségem" tanulási program
- "Együtt tanulunk – segítsük gyermekeinket a tanulásban" tanulási program
- "Okostelefonok, táblagépek használata a mindennapokban" tanulási program
- "Irányítom az életem – hatékony önmenedzselés" tanulási program
- "Találkozás a kulturális értékeinkkel – Artkalauz" tanulási program
- "Nőként érvényesülök – sokszínű szerepek" tanulási program